Sezon na czerwone

fot. Foter.com

Latem stragany kuszą czerwienią truskawek, wiśni i czereśni, fioletem jagód, borówek amerykańskich i głębokim, ciemnym kolorem czarnych porzeczek. Gdyby tak przez cały rok… Ale zamiast marzyć, lepiej zakasać rękawy i maksymalnie wykorzystać czas na skosztowanie najlepszych owoców sezonu.

BORÓWKI AMERYKAŃSKIE

Konkurują z kuzynką jagodą: mają lepsze działanie przeciwnowotworowe, lepiej wspomagają wątrobę. Jedzenie borówek raz w tygodniu aż o 10 procent obniża ryzyko wystąpienia nadciśnienia. Polecane też na poprawę koncentracji, refleksu i pamięci – starsze osoby dłużej pozostają sprawne umysłowo.

fot. Foter.com
fot. Foter.com

 

JAGODY

Dzięki temu, że rosną dziko, możemy być pewni, iż nie zawierają chemicznych oprysków. Trzeba je jednak dokładnie wypłukać przed spożyciem, gdyż inaczej ryzykujemy zarażenie bąblowicą, groźną chorobą wywoływaną przez pasożyta przenoszonego przez lisy.

Od dawna są wykorzystywane przy leczeniu zakażeń czy problemów z przewodem pokarmowym.

Czarne jagody i ich liście zawierają glikozyd, który działa jak insulina, pomagając obniżyć poziom cukru we krwi. Polecane też osobom mającym problemy z widzeniem po zmierzchu czy pracującym przez wiele godzin przed komputerem. Jagody poprawiają wzrok dzięki stymulowaniu właściwego mikrokrążenia w oku.

 

MALINY

Działają napotnie i w ten sposób pomagają obniżać gorączkę. Chcąc przygotować się na jesienne infekcje, dobrze odkurzyć przepis babci na leczniczy syrop z malin.

Poza wysoką zawartością witaminy C szczycą się bardzo dużą zawartością kwasu foliowego, witaminy A, potasu i błonnika. Picie naparu z liści maliny ma przyspieszać poród w ostatnim etapie ciąży. Kojarzą się z pięknym, ciemnoróżowym kolorem, spotykamy jednak gatunki również w innych barwach – czerwone, czarne, fioletowe czy złotożółte, które są wyjątkowo słodkim rodzajem malin.

raspberry-fruits-fresh-red-vitamins-healthy via foter.com

 

PORZECZKI

100 gram czarnych porzeczek zawiera czterokrotność naszego dziennego zapotrzebowania witaminy C! Zawierają też tak rzadkie pierwiastki jak jod, mangan i bor.

Poza przeziębieniem leczą także stany zapalne jamy ustnej, anginę czy kamicę dróg moczowych, pobudzają trawienie i oczyszczają organizm z toksyn. Liście porzeczki są też doskonałym środkiem na ugryzienia owadów.

Z porzeczek wyczarujemy doskonałe dżemy czy soki. Świetnie komponują się do mięsnych sosów.

Czerwone porzeczki idealnie nadają się do… maseczek. Dzięki przeciwutleniaczom i dużej zawartości witaminy C działają łagodząco oraz oczyszczająco. Są bogate w rozpuszczalny błonnik czyli pektyny, więc pomagają uregulować problemy żołądkowo-jelitowe.

fot. Grazka-M-T via Foter.com CC BY-NC-SA
fot. Grazka-M-T via Foter.com CC BY-NC-SA

 

TRUSKAWKI

Słyną z dużej zawartości witaminy C, mając jej nawet więcej niż pomarańcze. Zawierają także dużo minerałów i przeciwutleniaczy, działają antyrakowo i przeciwmiażdżycowo. Najsłodsze są truskawki małe w najciemniejszym kolorze. Nie dojrzewają po zerwaniu, więc nie licz na to, że te zielonkawe nabiorą jeszcze koloru.

Renate Bomm via Foter.com CC BY-NC-SA

 

WIŚNIE

Sok z wiśni zapobiega zaburzeniom serca, jest też lekiem na dolegliwości pęcherza czy kamicy nerkowej. Zawierają dużo melatoniny czyli naturalnego środka nasennego. Zatem pijąc sok z wiśni wieczorem pomożemy sobie szybciej zasnąć.

Wiśnie to pomocny składnik diety odchudzającej. Garść tych owoców to tylko 30 kalorii, a przy tym całe mnóstwo substancji działających przeciwzapalnie, odtruwająco i odkwaszająco.

Lepiej nie ociągać się z wypluwaniem pestek wiśni, bowiem nagryzane mogą zacząć uwalniać trujące związki.

Według legend, rzymski wódz Lukullus popełnił samobójstwo na wieść o tym, że kończą się zapasy wisienek!

fot. Foter.com
fot. Foter.com

 

Tagi: //////

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *